tiistai 26. joulukuuta 2017

sopivasti liikettä ja lepoa, mun joulu 2017

Terve! Niin se joulu taas meni. Oikein ihana ja rentouttava joulu olikin. Ajattelin kertoa miten treenien ja rentoilun kanssa pääsin balanssiin.
En laske itseäni erityisen joulu ihmiseksi, kotiakaan en koristele , muutamaa tonttua ja poikien vuosia sitten tekemiä koristeita lukuunottamatta.Tykkään kyllä antaa ja saada lahjoja ja perheen kesken vietettävä aika on aina mahtavaa.
Perjantaina olin töissä vähän yli neljään ja kotona viiden maissa. Syötiin ja lähdettiin miehen kanssa ostamaan joulukukkia anopille ja mun vanhemmille. Tehtiin itse asetelmat. Ostettiin kaksi ruukku kukkaa ja laitettiin ne koriin.Ostin myös siskon pakettiin vielä täydennystä ja käytiin kaupasta ostamassa pari isoa joululaatikkoa jotka lisäsin jouluapu pakettiin. Olen jo kolmena vuonna kerännyt paketin yhdelle tai kahdelle perheelle. Nyt keräsin paketin yhdelle perheelle, mutta vein heille paketin pariin otteeseen. On kiva auttaa ja siitä tulee minulle ainakin joulufiilistä. Loppu ilta meni lötkötellessä.
Lauantaina olin sopinut yhteislenkistä. Kello yhdeksän meitä starttasi neljä naista ja suuntasimme kalkkiruukin luontopolulle
.Aikaa kului n. 2h ja matkaa reilu 10km.
Mulla oli perjantaina alkanut pieni flunssan alku ja olin ihan poikki lenkin jälkeen, ja otin päikkärit suihkussa käytyäni. Illalla mentiin syömään anopille. Kotiin tultuani tein joogan 30 min. Taas olin ihan rättiväsynyt ja painuin ennen puoltayötä pehkuihin. 
Jouluaattona minulla on parina vuonna ollut tapana käydä juoksemassa, mutta olin niistellyt edellisyönä sen verran, että en viitsinyt ottaa riskiä flunssan pahenemisesta. Paketoin lahjat ja kävin pienellä 35 min kävelyllä.
Siskollani on melkein 3v ja 8v pojat eli vanhempieni luokse oli tilattu joulupukki. Koska heräsimme vähän myöhään tilailemaan pukkia, aikoja oli enää aikaisin, tai myöhään illalla. Pukki tilattiin tulemaan klo 14.30.Se siis rytmitti päiväämme. Meidän perhe saapui vanhempieni luokse pukinmäkeen 14.10 ja pukki pienen viivästyksen jälkeen tuli kello 14.45. Voi sitä pikkupoikien riemua! Varsinkin 3v oli niin reipas ja tohkeissaan, että tokaisi heti pukin tultua : autoja. Oli siis toiveet mielessä ja halusi heti muistuttaa mitä oli toivonut.
Pakettien avaamisessa meni tovi ja minäkin sain kivoja paketteja mm. pannulappuja, pikkupyyhkeen(muumi)
sukkia ja nahkahanskat sekä vähän rahaa alennusmyynteihin. Kilttinä on siis oltu! Mun isot pojatkin oli tyytyväisiä lahjoihinsa . Sitten aloimmekin syömään. Olipas taas hyviä herkkuja tarjolla. Meidän perhe vei joulupöytään karjalanpaistin ja saaristolaisleipää. Sisko teki kanssa osansa ja suurimman osan teki vanhempani. Istuskeltiin vielä tovi ja kahvien jälkeen suuntasimme anopin luokse joulunjatkoille. 
Meillä on ollut poikien syntymästä alkaen perinteenä mennä ensin vanhemmilleni ja sitten anopille jonne tulee mieheni veli myös. Perinne jatkuu edelleen, mikä on tosi kiva. Lähdimme anopilta havukoskelta puolen yön maissa ja suuntasimme kotiin nukkumaan. 
Joulupäivänä Laitoin uuniriisipuuron uuniin ja lähdin kävelylle pikkupakkaseen. Oli tosi jäistä ja liukasta, mutta tosi kaunista kun aurinko paistoi.
Kävelin 45 min
ja tulin kotiin vähän ennen riisipuuron valmistumista. Söin puuron ja katselin hetken televisiota ja joogasin 30 min.
Illalla haimme ruuat mäkkäristä ja taas ilta meni rentoillessa. 
Tapaninpäivänä olin taas järkännyt lenkin klo 11.00. Ennen sitä ehdin tehdä puolentunnin venyttely ja liikkuvuustreenin , mikä tuli tarpeeseen, olin jotenkin ihan jumissa herättyäni. Söin aamiaisen ja lähdin uimahallille josta starttasimme. Meitä lähtikin isompi porukka, 12 naista. Ensin kokeilimme hiekkateitä, mutta ne olivat niin jäässä, että käännyimme takaisin ja juoksimme asfalttia pitkin. Loppu tultiin sotungin kautta, joka on tosi kaunista maalaismaisemaa ihan lähellä hakunilaa. Tosi kiva fiilis ja 12km meni helposti ja kuin huomaamatta 1h27 min
.Iltapäivällä käytiin syömässä joulukinkusta tehtyä pizzaa vanhemmillani. Illalla kävin vielä pienellä 25min kävelyllä kevyesä lumisateessa.
Ihana joulu! Sopivasti liikettä ja lepoa, eikä ähkyäkään tullut, vaikka täyteen itseni söinkin. Mites sun joulu meni? liikuitko vai lepäsitkö?Onko teillä jouluperinteitä, teettekö kaiken itse?
Kivaa viikkoa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

olis mukavaa saada kommentteja!