keskiviikko 6. huhtikuuta 2016

ravintoasiat kuntoon ja fiilis energisemmäksi

Terve! Kerroin aikaisemmin ravintovalmentajan tapaamisesta. Kirjoitin hänelle ruokapäivkirjaa muutamalta päivältä ja huomasin itsekin ettei se nyt ihan putkeen mennyt. Ruokailut on ihan retuperällä, syön liian vähän  tavallista ruokaa ja liikaa herkkuja. Herkkujen määrä ei ehkä olisi muuten liiallinen, mutta kun tavoitteena on laihtuminen niin sehän on selvää että ryhtiliike alkaa nyt! Juteltiin Marin kanssa ja analysoitiin mun syömisiä. Mari oli katellut niitä ja laittoi mulle vähän miettimisen aiheita ja "kotiläksyjä" esim herkut pois ja veden juonnin lisääminen (juon todella vähän vettä, nyt pitää skarpata), töissä mulla jää usein eväät kotiin tai en jaksa ottaa niitä ja närkin vaan näkkäriä tms pientä nyt siihen pitää tehdä myös muutos. Marin mielestä mun kannattaa santsata aamupaloihin ja syödä jopa 2 aamupalaa. Yleensä jätän aamupalan kotona syömättä ja syön töissä. Kotona kuulemma olisi hyvä syödä edes jotain pientä. Menin fineli.fi sivuille ja rekisteröidyin sinne ja tein tän päivän ruokapäiväkirjan. Petraamista on, mutta  on helpompi kun saa apua ja tukea samanhenkiseltä juoksua harrastavalta ravintoneuvojalta. Toi finelin sivu on hyvä ja selkeä, aika samanlainen kuin kiloklubi. Tän päivän kalorit jäi 1598 vaikka 1910 ois ollut tänään lepopäivänä mun tiedoilla ok.
tänään tein banaanilettuja ja laitoin mansikoita ja turkkilaista jugurttia kyytipojaksi, nam!

hotelliaamiaisella söin melko runsaasti ja suht järkevästikin.
Mun tavoite on siis saada 5kg pudotettua kesäkuun 17 päivään mennessä. Ei kuulosta pahalta, mutta ei se helppoakaan ole. Tän hetken painoindeksi on vähän yli 25 eli lievä ylipaino.. se herätti, nyt on hyvä muutella tottumuksiaan. Olen siis 164cm ja 68kg.
tän hetken tilanne

toivottavasti juoksu nopeutuu ja kevenee, oman kevenemisen jälkeen ja oikeanlaisen ravinnon mukana.

toiv mahamakkara pienenee ja posket kapenee.
Toivottavasti lähtee hyvin liikkeelle, olen ainakin tosi motivoitunut ja innostunut muuttamaan retuperällä olevia ruokailujani kokonaan enkä kuurimuotoisesti. Tietty olen nyt dieetillä, mutta normi tilanteeseenkin ja painon pitämiseen toivotussa haluan saada tukea.
Haluan laihtua muutaman kilon siksi, etten tunne oloa hyväksi tässä painossa ja tämän näköisenä. Olen myös aina väsynyt ja toivon kunnon oikeanlaisen ravinnon ja rytmityksen auttavan siihen. Mun verenen paineet on koholla ja toivon ravintoasioiden muuttavan sitäkin. Tietty toivon myös juoksun kulkevan paremmin ja keveämmin ja nestevajaus ongelmien loppuvan kun pidän juomisesta huolta jatkuvasti enkä lenkkien jälkeen.
Pienin askelin pysyvään tulokseen on motto. Nyt alan juomaan vettä ja kantamaan pulloa mukana, ja ateriarytmiin kiinnitän huomiota. Laittelen tänne fiiliksiä kevään aikana.
Mites sulla, onko ravintoasiat kunnossa vai painitko ongelmien kanssa?
Palaan taas!

2 kommenttia:

  1. Oon ollut ekana juoksutalvena nelisen kiloa kevyempi kuin nykyään (nyt 169 cm / 69-70 kg), olisi kiva päästä ainakin takaisin siihen. Perussyöminen on kunnossa, syön kotona aamupalan ja töissä on lähes aina eväänä itse tehtyä kotiruokaa. Karkkipäivä on kerran viikossa, yleensä onnistun siinä että ostan pikkupussin Pantteri-karkkeja mutta joskun tulee ostettua puoli kiloa irtokarkkeja... Ja jos töissä on pöydällä keksejä tai muuta herkkua niin niitä tulee syötyä. Istun melko paljon kokouksissa, onneksi niissä on yleensä tarjolla keksien tai pullan lisäksi tai tilalla hedelmiä. Tuo fineli vaikuttaa hyvältä, pitäisi ehkä itsekin rekisteröityä. Eniten mietityttää että saanko ruuasta tarpeeksi energiaa; kehokoostumusmittaus sanoi että perusaineenvaihdunta on 1530 kcal, ja esim. tämän viikon 5 treeniä vei Polarin mukaan 3328 kcal. Arvo on tietysti vain suuntaa antava mutta toisaalta kalorinkulutus ei lopu siihen kun sammutan mittauksen treenin jälkeen.

    VastaaPoista
  2. joo, yllättävän hankalaa on vaikka periaatteessa tietääkin mikä saa painon alas yms.. mulla on ainakin mennyt siihen, että syön liian vähän ja elimistö on säästöliekillä jatkuvasti. ja muutenkin aika sekalaista syömistä. nyt on tekemistä, että sais järkevästi n. 2100 kaloria päivässä vaikka 1400-1700 on jo työn takana... no pienin askelin. tsempit sullekin!

    VastaaPoista

olis mukavaa saada kommentteja!